tisdag 11 februari 2014

RS-virus

Få saker är så fruktade av spädbarnsföräldrar i allmänhet och av prematurföräldrar i synnerhet som RS-viruset. Det är ett förkylningsvirus som ger segt tjockt slem och små bäbisar kan inte hosta upp det. Det innebär oftast sjukhusvistelse och extremprematurer och bäbisar med lungproblem får vaccin, Synagis. Jag kan tänka mig att barn med andra allvarliga sjukdomar också erbjuds vaccin till exempel hjärtebarn. Synagis är dyrt och riktlinjerna för vilka som ska få skiljer sig mellan olika landsting. Helt vansinnigt enligt mig då jag tycker man kan tillämpa nationella regler i såna här frågor. 

Om du eller jag, eller nån annan vuxen, får RS märker vi knappt av det. En förkylning och rosslig hals är ju inget konstigt. 

För tre veckor sedan blev Moa sjuk. Förkyld tänkte vi. Men halv tre på natten åkte vi in till akutmottagningen för hennes luftvägar lät hemskt. Läkaren trodde först på krupp (utan att själv ha lyssnat) och Moa fick inhalera adrenalin och Ventolin. När inget av det hjälpte blev hon inlagd på barn 107b. Provsvaret visade först positivt för streptokocker, halsfluss, och efter ytterligare några timmar kom läkaren och berättade att hon testat positivt för RS. Inhalationerna vi gett henne under dagen hade dock förbättrat läget och vi fick åka hem på permission och fortsätta inhalera Airomir och Flutide hemma. Vi var inskrivna totalt 3 dygn och de 2 dagar vi var hemma på permis fick vi inställa oss på sjukhuset vid 10 så att en barnläkare kunde lyssna på henne. 

Det var en segdragen historia och läskigt att höra hur hennes andning påverkades. Och Moa är ändå 2 år. Jag kan inte föreställa mig hur jobbigt det måste vara för er som haft nyfödda/prematurbäbisar som fått RS. 

Jag är väldigt säker på Moa snappade upp RS-viruset på sin förskola. När Moa var på barn 107b låg det 2 barn till inlagda från hennes avdelning. Båda med RS. En av dagarna den veckan hade 4 av 16 (!) inskolade barn varit på plats, resten hade varit hemma sjuka. 

Snälla rara alla med förskolebarn, skicka inte ert sjuka barn till förskolan. Låt hen bli ordentligt friskt först, både för hens egen skull men också för alla andra barn. Det kan finnas barn på just ditt barns avdelning som av olika anledningar är väldigt känsliga för infektioner, och ditt eget barns immunförsvar är inte heller på topp om hen inte ens får bli frisk innan det är dags att återvända till förskolan. 

Om du har ett sjukt barn hemma men tycker/vill att syskonet ska få gå till förskolan är handhygien och handsprit din och därmed vår bästa vän. 

Nu, tre veckor senare har Moa varit på förskolan i 1,5 vecka ca. Nu är hon febrig igen. Undrar var det kommer från? 


Jag har inga vetenskapliga källor på mitt inlägg utan baserar den första delen på erfarenheter hos de prematurföräldrar och RS-drabbade småbarnsföräldrar jag känner. Rätta mig gärna. 

2 kommentarer: