onsdag 28 augusti 2013

Bättre än bra.

I måndags var vi på förskolan igen. Det började väldigt bra med att Moa ivrigt kröp in till sina nya kompisar! Inte väntade hon på mig. Väl inne får hon som vanligt en puss och massa kramar från sötaste M. Tror nog Moa tycker det är mysigt trots att hon blir kramad kring halsen. Mmmm säger hon. 
De fortsatte i samma goda anda. Strax innan fruktstundens slut kryper Moa iväg till badrummet, återigen utan mig. Där kliver hon upp på den lilla pallen och tvättar händerna. Sedan följer hon med strömmen av barn ut i hallen. Jag sitter hela tiden kvar i fruktstundsrummet. Dumt att lägga sig i när hon så tydligt klarar sig själv. När jag smyger ut så ser jag ryggen på henne försvinna ut genom dörren, hon håller en pedagog i handen. Pedagogen berättar senare för mig att Moa hade givit henne en sko och ville ha hjälp att sätta på sig ytterkläderna. Och när det var gjort tog Moa henne i handen och drog mot dörren. Så medan Moa lekte satt jag i personalrummet och drack kaffe. I samråd med pedagogerna kom vi fram till att jag skulle hålla mig undan till efter vilan. Under förutsättning att allt gick bra såklart. 

Och det gjorde det! Halv ett gick jag in på avdelningen igen. Moa var vaken och tillsammans med två andra barn lästes det en saga. Hon blev ledsen när hon fick syn på mig men det gick fort över. Lite mer närhetsbehov tyckte jag mig oxå märka. Vid halv två gick vi hem. Hon måste ha varit helt slut i fredags helt enkelt, eftersom hon reagerade så starkt. Trött efter att ha varit på förskola hela veckan och så bvc på det. Vi hade en superbra dag!

Så imorse lämnade jag henne som en vanlig dag. Och medians jag städade hemmet och var i skolan var Moa på sin förskola och hade roligt. Strax före lunch ringde de och berättade att allt gick bra. Vette tusan om hon ens märkte att jag gick, trots att jag sa hejda. 
Det känns jättebra att jag går i skolan och därför kunna begränsa antalet heltidsdagar för Moa. När hon är trygg i miljön ska jag börja lämna mer utefter mitt schema. Just nu är det bra om hon får vara med på det hon vant sig vid. 

Igår blev det yoghurt till mellis. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar