måndag 25 februari 2013

Ett brev.

I fredags fick Moa ett brev. Från Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Närmare bestämt från Kranofaciala kirurgen. Inom en månad kommer hon att bli kallad till ett läkarbesök. Jag tror i alla fall att det är ett läkarbesök, en bedömning. I brevet står nämligen bara att hon kommer att bli kallad. Jag tappade fotfästet lite granna. Jag trodde det var Göteborg som skulle titta på skallen och Uppsala på bröstkorgen. Nu har jag dock kollat upp att det är Akademiska i Uppsala och Sahlgrenska i Göteborg som har riksuppdrag vad det gäller kraniofaciala kirurgi så antagligen skickades bilderna till båda ställena.

Så vad innebär detta då? Har de tittat på bilderna och bedömt det såpass allvarligt att de vill träffa henne på grund av det? Eller var bilderna dåliga och de vill ta det säkra före det osäkra? Eller kallas alla barn som fått remiss? Och vad kommer de att göra? Titta, klämma och känna? Röntga? Fast om det skulle vara röntgen inblandat så borde vi ju fått information om det, tycker jag? Många frågetecken och jag funderar faktiskt på att ringa och fråga. Slippa gå och grunna i kanske en månads tid.

En del av mig tycker att det är bra att de vill träffa henne. Jag fick se bilderna som skickades och tyckte de var mindre tydliga. Moa har ju såpass mycket hår nu att skallens form är svår att se på bild. Om hon inte hade blivit kallad hade jag alldeles säkert funderat över om hon BORDE ha blivit kallad och undersökt men inte blev det på grund av dåligt underlag. Som ofta när det gäller mitt barn och sjukvården är det kluvna känslor.
Men smaka på orden Kraniofacial kirurgi. Det blev så allvarligt helt plötsligt...

Kanske lika bra att jag ringer och hör mig för!

1 kommentar: