söndag 26 februari 2012

Vi väntar...

...på ronden imorgon. Hoppas på lite svar då, eller i alla fall en plan. Vad gör vi nu? Bosätter oss på sjukhuset? Näe, det känns ju inte så lockande. Men vi vill heller inte åka hem och råka ut för tok i onödan på hemmaplan. Dagen har varit lugn här. Inga större episoder. Lite matvägran har det varit, vi har inte sondat till alls idag på en sköterskas inrådan. Tycker inte det känns så bra. Hon minskar liksom i matmängd.
Men man kanske måste prova i mer än en dag för att kunna utvärdera på riktigt? 20-målet började vi med halv åtta för att hon var hungrig. En timme senare har hon fått i sig 50 ml (hennes matmängd är 70). Känns tokigt. Men vi kör så här detta dygn så får vi se hur det har gått imorgon bitti.

Igår hämtade jag mössor till mig och Moa och idag kunde jag inte hålla mig längre. Klart hon ska prova en! Den minsta såklart. Så här söt såg hon ut då! Tack igen Erika! Erikas blogg hittar du här.


Satt och kollade igenom bilderna på datorn och märkte att jag redan glömt hur liten Moa varit. Och på samma gång har jag svårt att inse att hon faktiskt är stor nu. Idag vägde hon 3370 gram! Ska bli väldigt intressant att se vad hon väger på BF. Hon är ju redan större än den andra Haga-sessan...
Hittade en bild som jag vill visa. Pappa och dotter. Genom allt är Pär en klippa för mig, från inläggningen med havandeskapsförgiftning till dags dato. I hans famn kan jag gråta och samla kraft, i hans sällskap får jag skratta och göra planer för framtiden, i hans ögon ser jag hur han älskar mig och när han är med Moa ser jag hur han älskar henne. Tänk att det blev så bra trots allt. För den som undrar så ja, jag älskar honom. (Fast nån skoter blir det inte, älskling..)


3 kommentarer:

  1. Hej! Det är lätt att haka upp sig på hur mkt de äter när man ser antalet millilitrar i flaskan. 50 av 70 ml tycker inte jag är dåligt. Barn kan ju äta olika från gång till gång och det som räknas är ju inte om de äter upp allt i flaskan utan om vikten går uppåt på det de äter. Ni har en söt tjej som verkar växa i raketfart och det som blir kvar i flaskan kanske hon tar igen vid annat tillfälle eller så behöver hon helt enkelt inte det hon lämnar? Jag hoppas du inte tar illa upp av mina funderingar? Jag vet att som förälder kan maten vara ett orosmoment men så länge vikten går upp så får de säkert i sig tillräckligt. Gällande andningen så har spädbarn ofta en oregelbunden andning och de kan ha långa uppehåll, vissa längre än andra men de brukar mogna till sig efter ett tag. Tror det har ngt att göra med att andningscentrum i hjärnan är omoget.
    Bara lite tankar från mig så här på kvällskvisten./Helena

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Funderingar emottages tacksamt! :)
    Visst kan det ligga nåt i det du säger gällande maten. Dels är man så van från sjukhustiden att allt är inrutat och bestämt och dels så hade hon ju en sväng när hon åt mindre och mindre och till slut var hon för trött för att äta ordentligt. Då hade vi heller ingen sond och fick dessutom reda på att hennes Hb-värde var lågt. Men det sitter nog kvar i minnet för det slutade med ambulans till slut.

    Omogenhet vad gäller andningen.. ja, det är inte omöjligt alls. Imorgon får vi höra vad läkaren säger.
    Tack för att du delar med dig.//Anna

    SvaraRadera
  3. Ja, jag kan tänka mig att det är inrutat på sjukhus och att man blir van vid att det ska vara på ett visst sätt. Sondmatar man är det ju också lättare att ge en bestämd mängd men matar man på flaska så blir det lätt en skvätt kvar. Bebisen kanske vill ha 40 ml ibland och 70 ibland beroende på dagsformen.
    Hoppas allt går bra idag och att ni får åka hem!/Helena

    SvaraRadera