söndag 13 maj 2012

Bildbomb + filmklipp

Idag har vi hämtat paviljongen. Min fina paviljong. Jag har bilden klar för mig hur jag skulle vilja att den såg ut om ca två år och handlade klätterväxterna idag så att de kommer i jorden så fort det bara går. Med avbrott för en matpaus låg Moa och sov i vagnen medans vi tittade, drömde och gjorde det slutgiltiga valet. Dessa klätterväxter ska pryda paviljongen:

Det här är en kanadensisk klätterros som heter John Cabot. Blommar länge och doftar svagt.

Det här är Alba Maxima och har fantastiska blommor och är så gott som taggfri.

Propertius, en klematis som jag inte vet så mycket om. Vacker och doftar. Inhandlades på rekommendation.

Summer Snow vill jag ha för att den doftar, blommar rikligt och är lätt att lyckas med.

Vår trädgård i nuvarande skick förtjänar inte att kallas trädgård. Gräsmatta kan jag gå med på. Jag vill, både för egen del och för att Moa ska få växa upp med riktig trädgård, ha mycket blommor, några fruktträd och smultron och jordgubbar. Hon ska kunna rusa ut i trädgården och kasta sig över smultronplantorna, har det kommit fler? Hon ska kunna plocka en bukett blommor om hon vill. Det ska vara en trädgård att njuta och umgås i, utan en massa måsten. Så här ser det ut idag.


Till vänster utanför bild finns altanen. Risbuskarna är nerklippta buskar som ännu inte har blivit omhändertagna. Imorgon kanske... Ni ser att det finns att göra va? Har såklart tänkt behålla två större ytor med gräsmatta så att det finns plats för sandlåda, gungställning, sparka boll och annat som hör till.

Moa tar allt med ro, såklart. Jag är så tacksam över att bråckoperationen lyckades. Det är slut med det ständiga krystandet och knorrandet. Det gör inte ont att fisa och bajsa för henne och hon lägger all sin energi på att växa och utvecklas. Motorcykelmobilen som pappa gjort blir mer och mer intressant.


2 kommentarer:

  1. Er trädgård kommer med åren bli kanon fin. Tråkigt bara att det kostar så himla mycket.
    Minns att jag om våren packa bilen full på plantskolan, väl hemma sväljer tomten allt. Man måste helt enkelt ge det tid precis som med premisar ;)

    Oj så stor och söt hon var i sängen!
    Lycka och stolthet, inte sant!? ;)

    SvaraRadera
  2. Japp, det blir dyrt! Och ändå är inte målet att göra den helt klar i år, spar altanbygge till nästa år.

    Än så länge sover hon i sin vagga inne i vårt sovrum men iblan sover hon middag i sin spjälsäng i sitt rum. Vill att hon ska känna sig hemma där också. Men det känns väldigt avlägset att flytta henne! :)
    Så lycklig och stolt! Och imponerad! :)

    SvaraRadera