fredag 6 januari 2012

Ålder är bara en siffra!

Idag är det 4 veckor sedan Moa föddes, en månad, eller blir hon en månad först den nionde? En månad= 4 veckor? För att krångla till det ännu mer så blev hon 32+0 veckor igår. Det är ju så med prematurfödda att tills de når BF räknar man deras ålder i graviditetsveckor. Det gör man för att kunna hålla koll på att de utvecklas som de ska. Så Moa är inte född än, noll år. Man pratar om korrigerad ålder och okorrigerad ålder, vilket i praktiken innebär att hon ska jämföras med Mars-barn och inte December-barn. Det kommer vi att få göra tills hon är ca tre år. Då, om inte innan, bör hon ha hunnit ikapp. I mammas och pappas ögon är hon ju redan bäst och vackrast i världen!




Idag fick vi börja träna på att vara utan sipapen, det var helt underbart att återigen ha en bebis på bröstet som inte väser och pyser. I två och en halv timme var hon ur och det gick jättebra. Träningspasset på eftermiddagen gick inte lika bra, efter 1 timme tyckte Moa att det började bli jobbigt. Och ärligt talat så förstår jag henne, magen bråkar fortfarande lite med henne och det kom in en till bebis på salen. Den bebisen var snudd på fullgången och vips så inser jag på nytt hur yttepytte Moa är. Jag som tyckte hon började bli (lite) stor...
De här senaste dagarna har varit bra. Jag har har mått bra och Moa gör det hon ska, växa! I måndags hoppades jag att hon skulle passera 1300 gram innan veckan var slut och nu har jag vidgat vyerna till 1400! Imorse vägde hon in på 1370 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar